Zinku máme v tele máličko, dospelá osoba okolo 2,3 g, a predsa zohráva v organizme veľmi dôležitú úlohu. Účinky zinku na pleť sú rôzne, podieľa sa napríklad na obnove koži, imunitných procesoch, napomáha hojeniu rán či bojuje so zápalom. Čo sa oplatí vedieť o tomto stopovom prvku?

Na čo je dobrý zinok

Zinok je potrebný pre udržanie dobrého zdravotného stavu celého organizmu. Podieľa sa na rôznych biochemických procesoch, na syntéze bielkovín a nukleových kyselín, tvorí súčasť viac ako 3000 bielkovín a 300 enzýmov, stará sa o správny metabolizmus cukrov, tukov, hormónov aj vitamínov, ovplyvňuje rast, delenie a regeneráciu buniek. Dôležitý je tiež pre reprodukciu, optimálne fungovanie imunitného systému, štítnej žľazy, mozgu i zraku. Okrem toho pôsobí ako antioxidant, a teda chráni bunky pred poškodením voľnými radikálmi a tiež ovplyvňuje zdravie pokožky, vlasov a nechtov.

Keď nám v organizme zinok chýba

To, že nám v tele chýba zinok, sa môže prejaviť rozličnými spôsobmi. Časté prejavy nedostatku zinku na pokožke:

  • uhrovitá, aknózna pleť,

  • zvýšená tvorba kožného mazu,

  • suchá, hrubá pokožka,

  • pomalé hojenie rán,

  • rozvoj dermatitíd.

Chýbajúci zinok môže zohrávať negatívnu úlohu napríklad pri kožných ochoreniach ako  psoriáza, atopická dermatitída, vitiligo. Zvyšuje sa tiež náchylnosť na kožné infekcie.  Nedostatok zinku sa však môže prejaviť aj viacerými ďalšími „nekožnými“ príznakmi, ako sú lámavé vlasy a nechty, nechutenstvo, únava a časté zmeny nálad, znížená imunita, citlivosť na svetlo atď.

Nedostatok zinku v organizme môže mať pritom rôzne dôvody. Jednak ho možno neprijímame v dostatočnom množstve v potrave, jednak môže ísť o dôsledok ochorenia (porucha vstrebávania kvôli zápalovému črevnému ochoreniu, choroba pečene, cukrovka) či dôsledok jeho zvýšenej spotreby (počas rastu, tehotenstva, športovania) atď.  

Prijímanie zinku v strave

Zinok patrí k tým látkam, ktoré si telo nedokáže vyrobiť samo, preto ho musíme prijímať stravou, prípadne je tu možnosť siahnuť po výživových doplnkoch. Obsahuje ho množstvo potravín, ako sú ustrice, pečeň, slnečnicové a tekvicové semená, orechy, huby, strukoviny, celozrnné obilniny, koreňová zelenina, sója, mlieko, ryby, červené či hydinové mäso. Lepšie využiteľný je zo živočíšnych ako z rastlinných zdrojov, preto jeho nedostatkom môžu trpieť predovšetkým vegetariáni a vegáni.

Odporúčaná denná dávka

Odporúčaná denná dávka zinku je vo všeobecnosti 15 mg. Toto množstvo sa však mení napríklad podľa veku či iných potrieb jedinca. Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) odporúča denné dávky  zinku v množstve od 5 do 7 mg u detí, 15 mg u dospelých, 20 až 25 mg u tehotných žien a u športovcov a v rizikových skupinách 25 mg a viac.

Výživové doplnky

V rámci výživových doplnkov býva často zinok spájaný aj s ďalšími prospešnými látkami. Častou býva kombinácia zinku s vitamínom C, ktorá posilňuje imunitu, vedie k zvýšeniu odolnosti organizmu voči chrípke a pomáha v boji s nachladnutím, spôsobeným obyčajne vírusovou infekciou. Okrem vitamínu C býva zinok kombinovaný napríklad so selénom či s minerálmi vápnikom a horčíkom. Dostupné na trhu sú aj voľnopredajné lieky s obsahom zinku, o ich užívaní je však vhodné poradiť sa s lekárom.

Nie viac, ako sa odporúča  

Treba si dávať pozor, aby sme neprekročili odporúčanú dennú dávku zinku, pretože predávkovanie môže negatívne ovplyvniť napríklad vstrebávanie ďalších dôležitých prvkov – najmä železa a medi – a spôsobiť tak ich nedostatok v organizme. To môže vyústiť napríklad do chudokrvnosti.

Zinok v ďalších formách

Okrem stravy, výživových doplnkov a liekov zinok obsahujú rôzne  prípravky – masti, krémy, tekuté púdre, zásypy a podobne. Ako kozmetická ingrediencia vykazuje zinok mnohostranné účinky na pleť, preto býva súčasťou produktov určených na akné, mastnú pokožku alebo na ošetrenie podráždených a reaktívnych miest chronicky suchej pokožky. Využíva sa tiež napríklad v krémoch na hojenie pokožky, pričom zabraňuje šíreniu a množeniu baktérií.

Zdroje informácií: skp-casopis.sk, lekarnickekapky.cz, woerwagpharma.sk